Inca bessen

 

 

Inca bessen staan wereldwijd bekend onder een groot aantal andere namen. De Latijnse naam is ‘Physalis peruviana’. Inca bessen groeien aan de inca-bessenstruiken. Ze zijn een eeuwenoud voedingsmiddel en worden gezien als een van de ‘verloren gewassen van de Inca’s’. In Peru worden de bessen al jaren gekoesterd om de rijke voedingsstoffen.

Inca bessen hebben een uitzonderlijk hoog eiwitgehalte, maar liefst 16 %! Waar Goji bessen het moeten doen met 13 tot 14%. Beide overigens uitzonderlijke eiwitgehaltes voor een vrucht.

Inca bessen zijn een uitstekende bron van bètacaroteen, Vitamine C, thiamine, niacine, fosfor en een hoog gehalte aan pectine. Boven alles zijn Inca Bessen een zeer rijke bron van bioflavonoïden. Belangrijk voor de ontgifting en voedselopname in ons lichaam. Bioflavonoïden is bovendien een belangrijke helper van Vitamine C. Ze helpen de effecten van Vitamine C te vergroten.

Gedroogd lijken Inca bessen op grote rozijnen. Ze hebben een prettige zachte smaak en een prikkelende zure scherpte. Het is een mooie balans tussen een zoete en zure smaak. Ze zijn lekker als snack, ’s avonds op de bank.

Hoe te gebruiken?

Lekker als studentenhaver gemixt met Goji bessen, Cacao stukjes en Hennepzaad. Ze zijn ook goed aan een salade toe te voegen. Daarnaast zijn ze ook lekker in een smoothie, de yoghurt, op ijs en bij andere (na)gerechten. Ook zijn ze te gebruiken om snacks met kokosolie en raw chocolade te maken.