Goji bessen

Goji bessen

De Goji bessen bevatten een uitermate hoog aantal vitaminen mineralen en spoorelementen. Waaronder: 11 verschillende mineralen, 22 spoorelementen, 18 aminozuren, 6 vitamines, 8 polysachariden (meervoudige suikers), 6 monosachariden (enkelvoudige suikers), 5 onverzadigde vetzuren waaronder de essentiele vetzuren linolzuur en alfalinolzuur, Beta-sitosterol en andere fytosterolen, 5 carotenen waaronder beta-caroteen, citranaxanthine (zeaxanthine), luteine, lycopeen en cryptoaxanthin, een xantofyl, en verschillende phenolen met antioxidant werking. Verder bevatten de goji bessen vitamine E, vitamine B1 en vitamine B6. Goji bessen bevatten per gewicht 500x zoveel vitamine C dan een sinaasappel.

Goji bessen helpen het LDL cholesterol te verlagen en werkt versterkend voor het imuunsysteem. Ook helpt het het lichaam om spierweefsel op te bouwen en lichaamsvet te verbranden. Ook het gehalte aan L-arginine is in gojibessen erg hoog. 100 gram goji bessen bevat 920 mg L-arginine. L-Arginine is een voorstof van NO (stikstofmonoxide) en is belangrijk voor het gezond houden van het hart en bloedvatstelsel.

Hoe te gebruiken?

Goji bessen zijn te koop in gedroogde vorm en kunnen zo in droge vorm gegeten worden. Het is ook mogelijk om de bessen in water te weken en dan te verwerken. De bessen kunnen in een salade verwerkt worden en passen goed in een smoothie of shake. Het is ook een idee om de bessen samen met granberry’s mengen met verschillende soorten ongebrande noten als zeer gezond tussendoortje.